Tillbaka
Affärsinformation om alla Sveriges företag

Inlandsbanan (Ibab) AB

Org.nr: 556438-1795
Översikt
Siffror
Nyckeltal   2024-12 2023-12 2022-12
Omsättning (kSEK)   225 824 238 242 181 004
Resultat efter finansnetto (kSEK)   -20 216 -13 988 943
Antal anställda   27 26 27
Omsättning/anställd (kSEK)   8363.9 9163.2 6703.9
Löner till Styrelse och VD (kSEK)   2 225 2 195 2 090
Löner till övriga (kSEK)   17 282 15 764 16 306
Vinstmarginal %   -7.5 -5.0 0.7
Kassalikviditet %   18.2 45.7 39.2
Soliditet %   14.2 10.1 38.9
Resultaträkning   2024-12 2023-12 2022-12
Intäkter  
Total omsättning (kSEK)   225 824 238 242 181 004
Kostnader  
Summa rörelsekostnader (kSEK)   -244 178 -260 862 -180 826
Avskrivningar (kSEK)   -3 622 -2 957 -2 945
Rörelseresultat efter avskrivningar (kSEK)   -18 354 -22 619 179
 
Resultat efter finansnetto (kSEK)   -20 216 -13 988 943
Resultat före skatt (kSEK)   -3 256 -16 988 712
Skatt (kSEK)   -2 060 -121 210
Årets resultat (kSEK)   -1 196 -16 867 502
Balansräkning   2024-12 2023-12 2022-12
Tillgångar  
Summa anläggningstillgångar (kSEK)   167 967 141 557 70 453
Summa varulager (kSEK)   26 29 36
Summa omsättningstillgångar (kSEK)   16 802 41 343 20 099
Summa tillgångar (kSEK)   184 769 182 900 90 553
Eget kapital och skulder  
Aktiekapital (kSEK)   2 794 2 794 2 794
Årets resultat (kSEK)   -1 196 -16 867 502
Summa eget kapital (kSEK)   25 679 17 855 34 722
Summa obeskattade reserver (kSEK)   686 686 686
Summa långfristiga skulder (kSEK)   66 441 74 009 4 027
Summa kortfristiga skulder (kSEK)   91 964 90 349 51 118
Summa eget kapital och skulder (kSEK)   184 769 182 900 90 553
Personer
Verksamhet
Verksamhet
Företagsform:
Registreringsdatum:
Aktiebolag
1991-12-03

Verksamhetsbeskrivning
Bolaget ska på uppdrag av ägarna utveckla, driva och förvalta Inlandsbanan på sträcka Mora - Brunflo och Östersund - Gällivare samt anslutande järnvägar enligt det nyttjanderättsavtal som ingåtts mellan svenska staten och Bolaget. Bolaget ska verka för att utveckla inlandets infrastruktur och kontinuerligt höja banstandarden (Inlandsbanan med anslutande banor) för kommunernas och näringslivets behov. Bolaget ska skapa förutsättningar för en miljövänlig, samhällsekonomisk och företagsekonomisk lönsam trafik. Bolaget ska aktivt bidra till destinationsutveckling längs Inlandsbanan hela året. Nya marknader till destinationerna ska särskilt beaktas med tillkomsten av nya tåglinjer. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för kollektiv persontågstrafik på sådana sträckor där möjligheter kan ges som alternativ till annan kollektivtrafiklösning. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för person- och godstrafik på hela Inlandsbanan, inklusive delen Mora - Kristinehamn samt utöka nyttjanderättsavtalet med svenska staten och driva och förvalta ytterligare anslutande banor, i syfte att möjliggöra större volymer av godstransporter. Bolagets uppgift är att ha säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare för Inlandsbanan och anslutandebanor, förvalta järnvägsinfrastruktur inklusive mark och byggnader, mot banavgift fördela tåglägen samt tillhandahålla den basservice på och längs banan som järnvägsföretagen behöver, d v s banunderhåll, tågledning, tågplanering, säkerhet och terminaltjänst m.m. ansvarig för beslut om tilldelning av tågläge eller om avgifter får inte vara en styrelseledamot i ett järnvägsföretag.

Huvudbransch SNI
4212 - Anläggning av järnvägar och tunnelbanor