Tillbaka
Affärsinformation om alla Sveriges företag

Inlandsbanan (Ibab) AB

Org.nr: 556438-1795
Översikt
Siffror
Nyckeltal   2023-12 2022-12 2021-12
Omsättning (kSEK)   238 242 181 004 158 745
Resultat efter finansnetto (kSEK)   -13 988 943 5 485
Antal anställda   26 27 28
Omsättning/anställd (kSEK)   9163.2 6703.9 5669.5
Löner till Styrelse och VD (kSEK)   2 195 2 090 4 269
Löner till övriga (kSEK)   15 764 16 306 15 985
Vinstmarginal %   -5.0 0.7 3.6
Kassalikviditet %   45.7 39.2 17.2
Soliditet %   10.1 38.9 19.0
Resultaträkning   2023-12 2022-12 2021-12
Intäkter  
Total omsättning (kSEK)   238 242 181 004 158 745
Kostnader  
Summa rörelsekostnader (kSEK)   -260 862 -180 826 -153 415
Avskrivningar (kSEK)   -2 957 -2 945 -3 044
Rörelseresultat efter avskrivningar (kSEK)   -22 619 179 5 330
 
Resultat efter finansnetto (kSEK)   -13 988 943 5 485
Resultat före skatt (kSEK)   -16 988 712 274
Skatt (kSEK)   -121 210 82
Årets resultat (kSEK)   -16 867 502 192
Balansräkning   2023-12 2022-12 2021-12
Tillgångar  
Summa anläggningstillgångar (kSEK)   141 557 70 453 70 879
Summa varulager (kSEK)   29 36 53
Summa omsättningstillgångar (kSEK)   41 343 20 099 10 673
Summa tillgångar (kSEK)   182 900 90 553 81 552
Eget kapital och skulder  
Aktiekapital (kSEK)   2 794 2 794 2 794
Årets resultat (kSEK)   -16 867 502 192
Summa eget kapital (kSEK)   17 855 34 722 15 172
Summa obeskattade reserver (kSEK)   686 686 455
Summa långfristiga skulder (kSEK)   74 009 4 027 4 194
Summa kortfristiga skulder (kSEK)   90 349 51 118 61 731
Summa eget kapital och skulder (kSEK)   182 900 90 553 81 552
Personer
Verksamhet
Verksamhet
Företagsform:
Registreringsdatum:
Aktiebolag
1991-12-03

Verksamhetsbeskrivning
Bolaget ska på uppdrag av ägarna utveckla, driva och förvalta Inlandsbanan på sträcka Mora - Brunflo och Östersund - Gällivare samt anslutande järnvägar enligt det nyttjanderättsavtal som ingåtts mellan svenska staten och Bolaget. Bolaget ska verka för att utveckla inlandets infrastruktur och kontinuerligt höja banstandarden (Inlandsbanan med anslutande banor) för kommunernas och näringslivets behov. Bolaget ska skapa förutsättningar för en miljövänlig, samhällsekonomisk och företagsekonomisk lönsam trafik. Bolaget ska aktivt bidra till destinationsutveckling längs Inlandsbanan hela året. Nya marknader till destinationerna ska särskilt beaktas med tillkomsten av nya tåglinjer. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för kollektiv persontågstrafik på sådana sträckor där möjligheter kan ges som alternativ till annan kollektivtrafiklösning. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för person- och godstrafik på hela Inlandsbanan, inklusive delen Mora - Kristinehamn samt utöka nyttjanderättsavtalet med svenska staten och driva och förvalta ytterligare anslutande banor, i syfte att möjliggöra större volymer av godstransporter. Bolagets uppgift är att ha säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare för Inlandsbanan och anslutandebanor, förvalta järnvägsinfrastruktur inklusive mark och byggnader, mot banavgift fördela tåglägen samt tillhandahålla den basservice på och längs banan som järnvägsföretagen behöver, d v s banunderhåll, tågledning, tågplanering, säkerhet och terminaltjänst m.m. ansvarig för beslut om tilldelning av tågläge eller om avgifter får inte vara en styrelseledamot i ett järnvägsföretag.

Huvudbransch SNI
4212 - Anläggning av järnvägar och tunnelbanor